Nyhed

februar 3, 2025

De tre afgørende tendenser inden for kampagnekommunikation i 2025

Forbrugernes adfærd er i forandring. Efter år med digital acceleration søger de tilbage til fysiske oplevelser og ægte fællesskaber, mens creator economy og gaming udvikler sig til nye, dominerende platforme for engagement. Det stiller nye krav til brands, der vil fastholde relevans og troværdighed. Hos Geelmuyden Kiese har vi analyseret knap 200 internationale trendrapporter, undersøgelser og markedsdata for at identificere de vigtigste tendenser, der vil forme kampagnekommunikation i 2025.

1. Social rewilding: Tilbage til det fysiske møde 

Efter års digital acceleration søger forbrugerne nu tilbage til fysiske oplevelser og ægte menneskelige møder. Ifølge Accenture Life angiver 40 pct. af for- brugerne, at deres bedste oplevelser det seneste år var fysiske – mod kun 15 pct. digitale. Samtidig omfavner næsten 38 pct. aktivt ”JOMO” – the Joy of Missing Out – glæden ved at være offline og til stede i nuet. Denne ”social rewilding” præger også kampag- nekommunikation. Brands investerer i fysiske oplevelser, pop-up stores og events, der skaber ægte forbindelser. Digitale kanaler er stadig vigtige, men som supplement til – ikke erstatning for – den fysiske tilstedeværelse.

2. Creator economy tager over 

Creator economy er eksploderet til en 250 milliar- der USD industri og forventes at nå 480 milliarder USD i 2027. Det er ikke længere influencers med millioner af følgere, der driver udviklingen, men niche creators, der opbygger engagerede fællesskaber omkring specifikke interesser. Brands bør derfor gentænke deres tilgang til influencer-marketing. Data viser, at creator- drevet indhold skaber 4,85 gange højere brand- differentiering end traditionelle kampagner. Det handler ikke længere om rækkevidde, men om autenticitet og ægte engagement i specifikke værdifællesskaber. Brands vil i 2025 tage creators ind som strategiske partnere, der kan åbne døren til engagerede fællesskaber. 

3. Gaming bliver det nye sociale medie 

Gaming er ikke længere bare underholdning – det er blevet en social platform og et kulturelt fænomen. Over halvdelen af Gen Z bruger gaming-platforme til at socialisere, og brands følger med ind i denne nye virkelighed. Succesfulde gaming-integrationer handler ikke om traditionel annoncering, men om at skabe værdi i gaming-oplevelsen. Det kræver en dyb forståelse for gaming-kultur og -communities. Gaming går i 2025 fra eksperiment til kernekanal i kommunikationsstrategier.